wtorek, Wrzesień 4th, 2012
SCENARIUSZ ZAJĘCIA – zabawy i ćwiczenia przeciwko agresji

Grupa dzieci młodszych – 4,5 –latki.

Prowadząca: Renata Sekuła

Treści programowe:

  1. Uczestnictwo w zabawach i ćwiczeniach zespołowych dające możliwość obserwowania siebie na tle innych  i budowanie własnego „ja”.
  2. Wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób w celu niesienia pomocy, bądź wspólnego dzielenia się radościami.

 Temat: Smutno, wesoło – zabawy i ćwiczenia zmniejszające napięcie psychofizyczne.

Cele główne:

–         Redukcja napięć psychofizycznych;

–         Rozwijanie wyobraźni twórczej w połączeniu z procesem działania;

–         Integracja dzieci podczas zajęcia;

–         Zaspokojenie potrzeb ruchu, przestrzeganie ustalonych reguł zabawy;

–         Rozwijanie kontaktu i komunikacji dzieci oraz uczenie się określania swoich osobistych granic relacji z innymi (komunikacja przez dotyk);

–         Lepsze rozumienie przez dzieci samych siebie i innych.      

Cele operacyjne:

  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • rozładowywanie napięć
  • kształcenie wyobraźni ruchowej
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji

Pomoce :

muzyka wolna , szybka (wesoła , smutna) , ilustracje twarzy (wesoła , smutna) ,kartony , farby – niebieska , czerwona , czarna , zielona , żółta , biała , fioletowa .

Przebieg zajęć :

1.Powitanie . Dzieci siedzą w kole . Prowadząca mówi zdanie „Machają do siebie wszyscy , którzy … lubią czekoladę ; wszyscy , którzy wesoło bawią się dzisiaj w przedszkolu , którzy lubią budować z klocków lego , mają jasne włosy ,ciemne włosy” … itp.

2.Podajmy sobie ręce. Dzieci spacerują po sali przy akompaniamencie muzyki. Każdy wita się z każdym w dowolny serdeczny sposób. Sprawdzenie czy wszyscy powitali się ze wszystkimi.

3.Wykrzycz swoje imię . Nauczycielka mówi trzy, cztery. Na to hasło dzieci wykrzykują głośno swoje imię , a następnie mówią swoje imię cicho . Zabawę powtarzamy dwa lub trzy razy .

4.Dziwne kroki –  zabawa ruchowa . Nauczycielka  podaje instrukcję sugerującą dzieciom różnego typu poruszanie się po sali :

  1. chodzimy bardzo wesoło ,
  2. chodzimy tak , jakbyśmy byli bardzo smutni ,
  3. idziemy z ciężkim workiem na plecach ,
  4. idziemy przeskakując z kamienia na kamień ,
  5. idziemy tak , jak lubimy chodzić

5.Zabawa do muzyki wolno – szybko . Poruszanie się dowolne z rytmem     i nastrojem muzyki. Dzieci poruszają się tak, jak zaprasza muzyka. Muzyka wolna przeplata się z muzyką szybką.

6.Smutny , wesoły. Oglądanie ilustracji przedstawiających twarze chłopców, określanie ich nastroju . Wypowiedzi po czym poznałem, że chłopiec jest smutny lub wesoły .

7.Dokończ zdanie . Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu . „Jestem wesoły , gdy …” , „Jestem smutny , gdy …”

8.Interpretacja plastyczna utworu muzycznego . Dzieci słuchają utworu   o żywej dynamice . Po wysłuchaniu nauczyciel zachęca do wypowiedzi ; „Czy muzyka była smutna , czy wesoła ?”, „Co wyobrażałeś sobie podczas słuchania utworu ?”. Malowanie dziesięcioma palcami.

Instrukcja : W tych miseczkach jest farba . nie będziemy używali pędzi, mamy przecież 10 palców, 5 na jednej ręce i 5 na drugiej ręce . Możesz malować to, co mówi ci muzyka. Zachęcenie dzieci do wypowiedzi na temat swoich wrażeń podczas malowania tą techniką. Pytania pomocnicze:  „Co czułeś , gdy malowałeś wszystkimi palcami ?”, „Czy farby były przyjemne w dotyku?”, „Jakich kolorów używałeś ?” Prezentacja prac i nagradzanie ich brawami .

9.Zabawa wyciszająca . Wesołe i smutne śpiewanie piosenki.

Siedzimy wszyscy w tej ciszy

Siedzimy wszyscy w tej ciszy

Nikt nas tutaj /x2

Nikt nas tutaj nie usłyszy.

10.Pożegnanie „Iskierką” Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka lekko ściska rękę dziecka przesyłając uścisk dalej mówiąc przy tym: „Iskierkę przyjaźni wypuszczam w krąg niech wróci do moich rąk.